Folkloric Dances and Psychomotricity in Students of Initial Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35626/sv.27.2023.357

Keywords:

Psychomotricity, Dances, Folklore, Education

Abstract

The objective of the research for this work was to determine the relationship between folk dances and psychomotor skills in Initial Education students. Corresponds to a study of scope correlation, not experimental. The sample consisted of 35 children from an educational institution in Lima to whom two observation guides were applied. The results support that the psychomotricity dimensions maintain the average levels; however, there is a better developed dimension that is the “psychomotor scheme” with an average of X=17.10. The study concludes that there is a relationship between folk dances and psychomotor skills in Initial Education students of an educational institution in Lima. The scientific evidence is statistically
supported with a value of p=0.04 and a correlation coefficient of 0.444.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nora Chircca Llacchuarimay, Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública Emilia Barcia Boniffatti

Nora Chircca Llacchuarimay es profesora en Educación Inicial Intercultural Bilingüe (2020) egresada del Instituto de Educación Superior Pedagógico Público José María Arguedas (Andahuaylas, Apurímac). Su última tesis publicada se encuentra la biblioteca del Instituto de Educación Superior Pedagógico Publico José María Arguedas.

Alessandra Ramos Barrionuevo, Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública Emilia Barcia Boniffatti

Alessandra Ramos Barrionuevo es docente de Educación del nivel inicial (2021) egresada del Instituto de Educación Superior Pedagógico Privado “Amauta” (Cercado de Lima). Estudiante de la Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública Emilia Barcia Boniffatti.

Rodolfo Eloy Tolentino Escarcena, Universidad Católica Sedes Sapientiae

Rodolfo Eloy Tolentino Escarcena es licenciado en Educación (2012) por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Segunda Especialidad en Educación Artística (2021) por la Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas. Magíster en Educación Superior (2020) con mención en Docencia e Investigación en Educación Superior. Doctorando en Educación (2021) por la Universidad San Ignacio de Loyola. Catedrático de pregrado de la Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas y la Universidad Católica Sedes Sapientiae. Especialista en metodología, folklore y lenguaje.

Published

2023-12-01

How to Cite

Chircca Llacchuarimay, N., Ramos Barrionuevo, A., & Tolentino Escarcena, R. E. (2023). Folkloric Dances and Psychomotricity in Students of Initial Education. Studium Veritatis, 21(27), 55–71. https://doi.org/10.35626/sv.27.2023.357

Issue

Section

Estudios: trabajos originales de investigación

Most read articles by the same author(s)