Education and Identity in Catholic University Sedes Sapientiae (Atalaya)

Authors

  • Liliana Fernández Fabián
  • Darinka Pacaya Dí­az

DOI:

https://doi.org/10.35626/sv.20.2016.59

Keywords:

Linguistic competence, bilingualism, standar Spanish, amazonian Spanish, second language

Abstract

This paper describes the result of the Spanish linguistic competence evaluation applied to students of the Universidad Católica Sedes Sapientiae”™s Programa Magisterial de Formación de Docentes en Educación Básica Intercultural Bilingí¼e in Atalaya city (Ucayali), during the 2015 academic period. The aim of this study is to show the level of Spanish acquisition in the students to, later, apply a methodological proposal through the syllabus for the three fi rst years of studying. In this work, the methodology applied to measure the level of linguistic competence will be explained through the elaboration and application of a test. Moreover, this paper compares the results obtained in the fi rst and fi nal applied test to visualize how students have improved in the acquisition of Spanish as a second language. Finally we suggest some recommendations to develop and improve the university teaching of Spanish in a bilingual context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliana Fernández Fabián

Liliana Fernández Fabián es licenciada en Lingüí­stica por la Universidad Nacional Mayor de San marcos,  especialista en la lengua Asháninka. Tiene estudios concluidos en la Maestrí­a de Antropologí­a en la misma casa de estudios. Ha sido colaboradora del Centro de Investigación de Lingüí­stica Aplicada (CILA) y del Instituto de Investigaciones Lingüí­sticas (INVEL). Ha trabajado en varias universidades nacionales y en la Universidad Católica Sedes Sapientiae, sede Atalaya. Ha escrito numerosos artí­culos sobre la gramática de la lengua ashéninka y ha participado en eventos académicos nacionales e internacionales como panelista.

Darinka Pacaya Dí­az

Darinka Pacaya Dí­az es licenciada en Educación Primaria por la Universidad Marcelino Champagnat. Ha ejercido la docencia universitaria en la Universidad Católica Sedes Sapientiae, sede Atalaya desde el 2007. Ha coordinado la elaboración de los materiales para la enseñanza del Castellano (Guí­a teórica, Guí­a práctica, Morfosintaxis y Normativa, publicados en el 2012). Además, es la editora del libro de cuentos ilustrados Relatos de Nopoki (Lima: Fondo Editorial UCSS, 2012).

Published

2016-09-11

How to Cite

Fernández Fabián, L., & Pacaya Dí­az, D. (2016). Education and Identity in Catholic University Sedes Sapientiae (Atalaya). Studium Veritatis, 14(20), 181–218. https://doi.org/10.35626/sv.20.2016.59

Issue

Section

Estudios: trabajos originales de investigación