Characterization of Research Skills in the Production of Academic Papers

Authors

  • William Jesús Rojas Gutiérrez Universidad Católica Sedes Sapientiae
  • Abel Alejandro Tasayco Jala Universidad Católica Sedes Sapientiae

DOI:

https://doi.org/10.35626/sv.24.2020.321

Keywords:

Aptitude, Intelectual activate, Rife skills, Professional skills, Transdisciplinary research, research program

Abstract

In the integral context of man, currently, it is required to demonstrate a set of general and specific competencies, which allow a comprehensive preparation of future professionals to face the expectations of the dynamic labor market. In this sense, it is necessary to develop research skills in university students in order to produce scientifically. Therefore, the present research aimed to characterize the investigative skills that higher education students must present in order to achieve scientific constructs. The methodology used was the systematic review of the scientific literature in order to determine the state of the issue, with the discussion through primary sources that approximate the subject of study, the same that will contribute to the critical and rigorous analysis. For this, academic search engines of high-impact scientific journals from the last five years were used. In summary, through the systemic level, the peculiarities of the investigative skills were determined with respect to the successful scientific production of university students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William Jesús Rojas Gutiérrez, Universidad Católica Sedes Sapientiae

William Jesús Rojas Gutiérrez es maestro en Gestión Estratégica Empresarial. Licenciado en Educación, en la especialidad de Filosofí­a y Religión. Con estudios Filosóficos y Teológicos. Estudios de especialización en investigación: Metodologí­a y Elaboración de Tesis de Posgrado, Formación en Redacción Académica Estilo APA (7.a Edición) y gestor de información Mendeley. Diplomado en Metodologí­a de la Investigación en la Educación y Diplomado en Metodologí­a de la Investigación Cualitativa. Diplomado en Métodos y técnicas de la Investigación. Diplomado en Currí­culo por Competencias y evaluación en Educación Superior. Experiencia en coordinación de Tutorí­a y Orientación Escolar (TOE). Tutorí­a universitaria. Capacitador de Turnitin y Urkund. Asesor y jurado de tesis. Docente de Investigación de Pre y Posgrado (Universidad Católica Sedes Sapientiae.) Docente de Investigación de Posgrado (Universidad Católica de Trujillo) - UCT, Docente de pregrado de la Universidad Privada San Juan Bautista - UPSJB y Universidad Tecnológica del Perú-UTP. Ha dado ponencias Internacionales en Bolivia, Chile, México y Ecuador.

Abel Alejandro Tasayco Jala, Universidad Católica Sedes Sapientiae

Abel Alejandro Tasayco Jala es doctor en Psicologí­a Educacional y Tutorial por la Universidad Nacional de Educación, doctorando en Administración (Universidad Cesar Vallejo), magí­ster en Docencia Universitaria (Universidad Nacional de Educación), licenciado en Administración y licenciado en Educación Primaria (Universidad Nacional San Luis Gonzaga de Ica). Docente en Pregrado (Universidad Católica Sedes Sapientiae, Universidad Privada San Juan Bautista, Universidad Autónoma de Ica). Docente de Posgrado (Convenio Interinstitucional Universidad Nacional San Luis Gonzaga de
Ica - Universidad Autónoma de Ica). Excoordinador del írea de Investigación y de Psicopedagoga del Instituto Divina Misericordia. Capacitador en Investigación, Normas de Redacción Cientí­fica, Tópicos Administrativos. Asesor y jurado de tesis. Cuenta con producción cientí­fica, a razón, el libro Investigación para Universitarios (2019), así­ también, colaboró en la Revista Diligentia (2019).

Published

2020-12-01

How to Cite

Rojas Gutiérrez, W. J., & Tasayco Jala, A. A. (2020). Characterization of Research Skills in the Production of Academic Papers. Studium Veritatis, 18(24), 153–169. https://doi.org/10.35626/sv.24.2020.321

Issue

Section

Estudios: trabajos originales de investigación

Most read articles by the same author(s)